Poczta Polska w 2010 i 2018 wydała znaczki
na których przedstawiono most drogowy w Tczewie
na dolnej Wiśle
Fi 4335
****

Fi 4837
******Most drogowy zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy,
z okazałymi wieżycami w stylu angielskiego gotyku na filarach i potężnymi portalami
o prostokątnych wieżach
Po wybudowaniu w latach 1888-1891 nowego mostu kolejowego
( położonego równolegle w odl. 40 m na pn.)
starszy z mostów zamieniono na drogowy
******
Na podstawie Traktatu Wersalskiego
granica między Polską a terenami Wolnego Miasta Gdańska biegła
środkiem nurtu Wisły, ale tczewskie mosty w całości należały do Polski.
Polskie terytorium ( szer. 150 m i dł. 2 km) sięgało za mostem do Lisewa.
(niem. Liessau)
******
1.IX. 1939 między 6.00 a 6.45 obydwa mosty zostały wysadzone
przez polską obronę tuż przed wjazdem pociągu pancernego z Malborka
. Most kolejowy został odbudowany prowizorycznie po półtora miesiącu,
a na stałe jako dwutorowy 1.IX. 1940 r.
8 .III. 1945 most znowu został zniszczony przez wycofujących się na zachód Niemców.
Natomiast most drogowy nie został podczas wojny odbudowany
Do 1960 oba mosty zostały odbudowane i zmodernizowane
z pierwotnego mostu drogowego zachowały się jedynie trzy przęsła z 1857 roku,
dwa z 1912 oraz dwie pary wież.
Od 2012 trwa jego ostateczna odbudowa w wariancie historycznym.
Drugi most został całkowicie przebudowany.
Obecne granice powiatu tczewskiego ( miasto Tczew) i malborskiego (Gm. Lichnowy)
pokrywa się z granicą II RP i WM Gdańska 1920-1939.
****
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz